Nepotřebujete vinyl exorcistu?

Nemocí milovníků vinylů, zvanou někdy též sbírání desek, se zabývá kniha s názvem
"Sbírání desek jako kulturní antropologie", kterou napsal Kevin M. Moist. Autor zde
hovoří o hlavní hodnotě desek, která nespočívá jen v jejich vlastnictví, ale hlavně
v možnosti přehrát si je kdykoliv chceme. A právě tento přenos zvuku je charakteristický
znak spojující "závislé" na vinylu. Jak autor píše, jsou i lidé, kteří sbírky hermeticky
uzavírají a chrání je před světlem i okolím, ale typický sběratel desky nechává "žít". Ať už
je poslouchá sám, s přáteli, nebo je hraje jako DJ. Rocker Jeff Connolly označuje za pravé
potěšení až moment puštění desky na gramofonu, nikoliv pouze její vlastnictví.
 
Text se věnuje i hlouběji našim motivacím něco vlastnit, v tomto případě jsou to desky.
Autor Evan Eisenberg, který téma nahlíží i z filozofického pohledu, popisuje pět hlavních
motivací, z nichž jmenujme například potřebu propojit dvě období (dobu, kdy deska vyšla
se současností), touhu být jedinečným nákupčím (ve smyslu dosažení na velmi raritní titul
nebo uražení nejdelší vzdálenosti kvůli koupi desky) nebo jmenujme jednoduše potřebu
udělat dojem na konkrétního člověka nebo na své okolí obecně. Eisenberg spatřuje ve
sbírání desek i určité riziko, které může člověka přivést na zcestí, vyvolat u něj obscese
jako fetišismus apod. Může se z něj stát "perverzní konzum", který nás kompletně pohltí.
 
Naštěstí jsme podle výzkumu milovníka desek Russela Belka rozumné bytosti, které se již
mnohdy v minulosti dokázaly extrémů vyvarovat a ve většině případů jsme jen výjimkami
potvrzujícími pravidlo. Jde podle něj spíš o obecné obavy lidí z pohlcení nakupováním.
Pro mnoho těch, kdo desky nesbírají jsou sběratelé viděni někdy jako karikatury, doslova
posedlé svým koníčkem. Můžou tím ale sami skrývat vlastní posedlost nakupováním běžných
věcí, kterým jen není věnováno tolik pozornosti jako vinylům. Výzkum, který Belk udělal
prokázal, že sběratelé desek jsou ve svých nákupních zvyklostech mnohem obezřetnější
než "ne-sběratelé" a umí se nastavit tak, aby nakupovali s jistotou a vědomím toho, že
si to mohou dovolit. 
 
Celý výtažek z knihy si můžete přečíst tady.